
A Börzsönyi-hegység ölelte erdőkben kanyarog a Börzsönyi Erdei Vasút. Nagybörzsöny és Szob között 26 kilométeren át barangolhatunk a 760 milliméter nyomtávú vasútvonalon. A kisvasút az 1900-as évek elején épült fakitermelés céljából, ám napjainkban népszerű turistalátványosság. A régi gőzmozdonyok hangulatos zakatolása és a vágányok mentén húzódó festői táj elvarázsolja az utasokat.
A Mecsek rejtett gyöngyszemeként ismert Szilvásvárad büszkélkedhet az első magyar erdei vasút megépítésével, amely 1909-ben kezdte meg működését. A keskeny nyomtávú, mindössze 9 kilométeres pálya Szilvásvárad és Sikonda között halad, keresztezve a vadregényes hegyvidék gyönyörű tájait. A nosztalgiázó utasoknak felejthetetlen élményt nyújt a százéves mozdonyok zakatolása, miközben a vonat a történelem sínpárjain gördül tova.
A Bükk lábainál megbúvó Lillafüred szívében talált otthonra az 1919-ben átadott Lillafüredi Erdei Vasút. A 12 kilométeres kisvasút Lillafüred és Garadnavölgy között fut, elhaladva a meseszép Hámori-tó mellett. A keskeny nyomtávú pálya az egykori faipari tevékenység emlékét őrzi. Manapság a turisták örömére szolgál, akik felhőtlen kikapcsolódással élvezhetik a vonatzakatolás és a csodás környék hangulatát.
A Mátra szívében, Gyöngyös városából indul útjára a Gyöngyösi Mátravasút. Ez az 1885-ben átadott, 25 kilométeres keskeny nyomtávú vasútvonal a hegyek között kanyarog, érintve Mátrafüredet és Mátranovákat. A Mátravasút gőzmozdonyai eredetileg fát és épületfát szállítottak, ám a természet szerelmesei számára mára inkább hangulatos időutazást kínálnak a festői tájakon át.
A kemencei bánya mentén kialakított, mindössze 2,5 kilométeres Kemencei Erdei Múzeumvasút Magyarországon egyedülálló attrakció. A kisvasút középpontja az 1907-ben épült gőzfűtésű kovácsműhely, ahol a látogatók betekintést nyerhetnek a múlt ipari világába. A nosztalgiavonatok pedig a történelmi bányászkolónia körül közlekednek, elringató utasaikat egy letűnt kor hangulatában.
A Dél-Nyírségben elterülő Debrecen-Pallagi Erdőben baktat a Zsuzsi Erdei Vasút. A keskeny nyomtávú kisvasút az egykori fakitermelés célját szolgálta, ám 1958 óta a nosztalgia és a kikapcsolódás eszköze. A hangulatos sínek mentén számtalan természeti látnivaló mellett a vonatbarátok örömére az 1930-as évek favágó vonatát is megcsodálhatjuk.
Balatonfenyvesen találjuk az 1958-ban megnyitott, 5 kilométeres Balatonfenyvesi Gazdasági Vasutat. A kisvasút eleinte mezőgazdasági szállítási feladatokat látott el, ám mostanra a turizmus szolgálatába állt. A keskeny síneken a Balaton partja közelében gőzmozdony vezette kocsik robognak, hogy az utasok a tó hangulatát és a csodás kilátást élvezhessék.
Az Almamellék-Sasrét Erdei Vasút egy 1972-ben átadott, mindössze 2 kilométeres kisvasút Hegyeshalomban. A régi, 600 milliméteres nyomtávú sínpár egy elhagyatott bányához vezet, ahol a látogatók bepillantást nyerhetnek a múlt bányászati viszonyaiba. A kisvasút maga egy nosztalgiázós időutazás az egykori iparvidék világába.